MARINIERS ZORGEN VOOR ELKAAR

Het COM biedt diverse diensten ter ondersteuning van mariniers die in een moelijke situatie zijn terecht gekomen. De diensten lopen uiteen van geestelijke verzorging tot financiële ondersteuning.

LIEF EN LEED

Het COM heeft de zorg voor haar leden ondergebracht onder “Lief & Leed”. Deze zorg is ondergebracht bij de afdelingen en identiteitsgroepen. Er wordt zorg geboden aan mariniers die (langdurig) ziek zijn, een operatie hebben ondergaan of behoefte hebben aan een sociaal contact. Zorg kan ook een blijk van belangstelling zijn door een persoonlijk bezoek of gewoon een telefoontje.

Elke afdeling heeft een “Lief & Leed” coördinator aan wie hulpvragen kunnen worden gesteld. De coördinator ontvangt graag meldingen omdat hij zonder informatie niet kan handelen. De coördinator kan ook benaderd worden bij een overlijden om bijvoorbeeld mee te denken over een uitvaart. Sommige afdelingen hebben ook een eigen uitvaartteam.

STICHTING SOCIAAL FONDS COM

Wat doet de stichting? Voor mariniers of nabestaanden die financiële steun nodig hebben – als gevolg van onverwachte situaties zoals bijvoorbeeld ziekte, ongeval en overlijden verstrekt zij giften of renteloze leningen, of een combinatie van beide. Zij geeft advies en begeleiding en treedt desgevraagd en zo nodig hierbij in overleg met schuldeisers, kredietverstrekkers enzovoorts.

Voor wie werkt de stichting? De stichting werkt voor alle mariniers en nabestaanden die vragen of problemen van financiële aard hebben en waarvoor zij zelf geen oplossing (hebben) kunnen vinden.

Hoe werkt de stichting? De stichting beschikt over een eigen kapitaal, waaruit binnen bepaalde statutaire grenzen financiële hulp verleend kan worden.
Daarnaast kan het bestuur een beroep doen op andere daarvoor in aanmerking komende militaire fondsen indien het bedrag voor de benodigde financiële hulp voor onze Stichting te hoog is. Nadat telefonisch of schriftelijk een aanvraag om financiële hulp bij de secretaris is binnengekomen en is doorgesproken, wordt desgevraagd de aanvraag voorgelegd aan een rapporteur die met de aanvrager/aanvraagster een afspraak maakt voor een huisbezoek. Tijdens het huisbezoek onderzoekt rapporteur met belanghebbende de financiële problematiek en verzamelt gegevens die nodig zijn voor een sociaal financieel rapport en legt dit – al dan niet met een advies – ter beoordeling voor aan het bestuur. Het bestuur bespreekt de binnengekomen rapporten en neemt beslissingen. Bij acute financiële nood kan, na overleg met de bestuursleden, ook telefonisch beslist worden. De aanvrager/aanvraagster wordt van de beslissing van het bestuur schriftelijk op de hoogte gebracht. Indien er financiële hulp wordt geboden wordt het geld nooit op een persoonlijke bankrekening gestort maar naar instanties overgemaakt.

Financiële hulpverlening is altijd maatwerk! Elke achtergrond, elke oorzaak en elke situatie is weer anders. Daarom wordt iedere aanvraag om financiële hulp met grote zorgvuldigheid bekeken en afzonderlijk beoordeeld. Uiteraard worden de aanvragen zeer vertrouwelijk behandeld en hoeft bet bestuur aan niemand verantwoording af te leggen.

Contactpersoon: de heer A. Meijer
M: 06-53561079
E: Andre@wemmenhove.net

NOS ONDERSTEUNING

Het NOS is ontwikkeld uit het idee van Buddy-Support. De behoefte bij veteranen om te kunnen praten over de ervaringen was duidelijk – niet voor iedereen trouwens – en juist deze laatste categorie kreeg meer aandacht in het NOS. Daarvoor werden en worden mensen getraind om met de veteraan te kijken naar (professionele) hulp die hij of zij niet kan vinden. Een hulp- of ondersteuningsvraag is daarbij richting gevend. Echter van het grootste belang is het luisterende oor, zonder oordeel. De belangrijkste toegang voor de veteraan tot een professionele opvang is het Veteranen Loket (VL). Iedereen, en niet alleen de veteraan, kan bij dit loket terecht, dus ook de partner, familie, kinderen, voor vragen en de veteraan met een hulp/ondersteuningsvraag kan zich daar aanmelden, eventueel ondersteund door een NOS-ondersteuner.

Het COM is als vereniging lid van de vereniging Veteranen Platform (VP). Vanuit het VP worden daarvoor geselecteerde personen getraind als NOS-ondersteuner. Ook het COM heeft een aantal van deze ondersteuners beschikbaar, niet alleen voor COM-leden of oud-mariniers, maar voor de gehele populatie veteranen. Zij worden aangestuurd door coördinatoren. Er wordt ook nauw samengewerkt met de NOS-ondersteuning van de KM gerelateerde verenigingen, zoals AVOM, FOVAM, PAM en Ex Act KM.

De NOS-ondersteuning is gericht op veteranen. Maar wat doen we met de oud-collega die geen veteraan is? De NOS-ondersteuner van het COM is dan ook aanspreekbaar en kijkt naar een andere oplossing omdat het VL dan niet beschikbaar is.

Voor deze laatste categorie Post actieve collega’s is een nieuwe opvang georganiseerd namelijk het Post Actieven Netwerk KM (PANKM), dus niet alleen voor de marinier. Elders op deze site kun je meer details lezen over dit netwerk, wat wordt bemand door PA-collega’s die actief zijn geweest als Collegiaal Netwerker bij een operationele eenheid van de KM.

PAN KONINKLIJE MARINE

Op 1 februari 2019 werd het Post Actieven Netwerk Koninklijke Marine (PANKM) opgericht om ook aan de post-actieve militairen collegiale steun te kunnen verlenen.

Doel

Het post actieven netwerk biedt aan post actieve militairen van CZSK, zowel veteraan als niet-veteraan, op verzoek collegiale ondersteuning. Deze collegiale ondersteuning wordt geboden in de vorm van een collegiaal ondersteunend gesprek (COG) en als het gesprek daar aanleiding toe geeft, advies en/of bemiddeling. De collegiale ondersteuning is gericht op versterking van de veerkracht en het zelf herstellend vermogen en draagt daarmee bij aan het voortzettingsvermogen.

Hoe

De netwerker biedt in het collegiaal ondersteunende gesprek (COG) een luisterend oor en begrip, zonder oordeel. De bereidheid om te luisteren en het spreken van dezelfde taal vormt een belangrijke basis van het gesprek. Vaak is er ook sprake van dezelfde of gelijksoortige ervaringen. Dit alles draagt bij aan een sfeer van herkenning en vertrouwen. Als er naast een luisterend oor behoefte is aan advies, dan zal de netwerker dit naar beste vermogen geven. Als blijkt dat de situatie vraagt om specifieke deskundigheid of professionele zorg, dan zal de netwerker hierin ook proberen te voorzien door advies en/of bemiddeling.

Contact

Als je behoefte hebt aan advies/ondersteuning door een netwerker stuur dan een email naar: pankm2019@gmail.com. Vermeldt in de mail je naam en je contactgegevens, dan neemt de coördinator, Berend Timmermans, zo spoedig mogelijk contact met je op voor een gesprek. Hij zal je aan de hand van de door jou verstrekte informatie koppelen aan een netwerker die, gelet op je achtergrond, het beste bij je past.

De coördinator voor zowel het NOS als voor het PANKM is:

Berend Timmermans
Shenandoa01@gmail.com
06-3967 5858

STICHTING MARINIERS UITVAARTTEAM

Deze stichting heeft teams beschikbaar die aanwezig kunnen zijn bij uitvaarten van overleden oud-mariniers. Let op, deze stichting is geen onderdeel of initiatief van het COM maar behoort wel tot het netwerk van het COM. Ga naar www.mariniersuitvaartteam.nl voor meer informatie.